Deel 1: Reisverslag Washington State en Canada - Reisverslag uit Victoria, Canada van Gretha Bennik-van urk - WaarBenJij.nu Deel 1: Reisverslag Washington State en Canada - Reisverslag uit Victoria, Canada van Gretha Bennik-van urk - WaarBenJij.nu

Deel 1: Reisverslag Washington State en Canada

Door: Sanne en Riekelt Bennik

Blijf op de hoogte en volg Gretha

12 September 2016 | Canada, Victoria

Hi allemaal,

We hebben als gasten beloofd aan Jan en Gretha, verslag te maken van onze reis door Washington State en Canada. Dus leun achterover en: Enjoy!

Dag 1: Vertrek naar Lake Quinault, National Olympic Park
Het is zover onze rondreis is begonnen. Al vroeg uit de veren, samen met de familie Bennik. Na een stevig ontbijt stappen we in de auto en rijden we langs alle wijken van Seattle, Zuid-Oost in. Mount Rainier is ons herkenningspunt als we over de snelweg rijden. Wat is dat een indrukwekkend mooie berg/oude vulkaan. Langzaam wordt de weg groener en via de kustlijn bereiken we lake Quinault. Een prachtig meer, verborgen tussen de bergen. Hier hebben we een lodge gereserveerd. Dit is een alleenstaande blokhut aan het meer, welke van alle gemakken is voorzien. We gaan de omgeving verkennen. Via een prachtige hike tocht van ong. 7 km komen we langs rivieren en een heuse waterval. We schieten een foto of 100, niet wetende dat er nog 50 watervallen zullen volgen deze trip. Man man, wat is Gods schepping toch mooi! Na onze hike tocht relaxen we nog even aan het meer met een boekje. Daarna zoeken we de eerst beste diner op om wat te eten. Ik weet niet wat er in de lucht hangt in Amerika, maar je ogen vallen rond de klok van 9 uur spontaan dicht!

Dag 2: Port Angelas
Goedemorgen, wat een stilte! Dit is ultiem rustig wakker worden. We nemen nog een douche en pakken onze spullen. Onderweg zoeken we wel een stekje om te ontbijten. We rijden langs de kust, waar we stoppen bij Ruby Beach. Een prachtig kiezelstrand waar een rivier op uitkomt. De bomen van het Olympic park die door de rivieren worden meegenomen, komen hier te liggen op het strand (dit is trouwens overal langs het regenwoud) Een prachtig gezicht, al die vergrijsde bomen op de kiezels met een blauwe zee. Onze reis vervolgd. Destination: Port Angelas. Het plaatsje zelf is niet zo bijzonder, maar een goede uitvalbasis om met de ferry over te steken naar Vancouver Island. Dat komt morgen, nu eerst kijken wat hier in het verschiet ligt. We bezoeken het visitors centrum en krijgen na wat vragen al een mooie map met hike tocht over de 'hurricane ridge', in onze handen geduwd. Eerst rijden we de berg op tot ongeveer 2200 meter hoogte. Daarna te voet verder over een smalle pas op de top van de hurricane Ridge, richting Mount Angelas. Vanaf deze pas hebben we prachtig uitzicht over mt. Olympus, de hoogste berg van het National Olympic Park. 7980 ft/2428m hoog! Een flinke dus.
We wandelen ong.3 km langs smalle passen, waar je nog net niet de berg af rolt. Riekelt kon daar erg van genieten (not!) We komen wat dieren tegen zoals loslopende bevers, onbeperkt krekels die alle kanten op schieten, huppelende herten en vliegende eekhoorntjes. Prachtige vogelsoorten, waarvan ik de naam niet weet. Het pad lijkt wel oneindig. Als we een aantal jongens tegenkomen, vragen we hoe ver het nog lopen is. aangezien het al donker begint te worden, besluiten we ook maar terug te gaan. Terug bij de auto staat er een hert rustig te grazen. Mensen lopen al naar het dier toe om wat foto's te schieten, maar als een echte diva sjokt het dier dwars door de menigte heen naar de overkant om verder te eten. Dit maak je op Urk nou niet mee.

leuk weetje: het national olympic park beschikt over een van werelds grootste gematigd regenwoud. Dit betekend, grote bomen waaronder de red cedar en ongerepte natuur.

Dag 3: Op naar Victoria, Vancouver Island (Britisch Colombia)
We worden eveneens als gisteren, weer relaxt wakker. We pakken een ontbijtje bij een organic wallmart. Een supermarkt waar je ook kan blijven eten. Super netjes allemaal. We vertrekken met de Ferry vanuit de haven om 14:00. Een overtocht van ong. anderhalf uur over 'strait of Juan de Luca', dit mond uit op de pacific Ocean. Bijzonder, omdat je als je geluk hebt hier Orca's, walvissen, zeehonden en zeeleeuwen kan spotten vanaf de Ferry. Veel zeeleeuwen gaan voor de ferry over, en ook na wat turen 2 Orca's kunnen zien. Helaas was dit wel ver van de Ferry.
Aangekomen in Victoria zoeken we eerst onze accommodatie op. We kunnen gratis fietsen huren van het Hotel. We besluiten om de fiets te pakken naar de binnenstad, omdat het erg druk is qua verkeer.
Victoria heeft een goed wegennetwerk voor fietsers. We zijn binnen 15 minuten langs het water in de binnenstad.
We kunnen aan de gebouwen gelijk zien dat de Britten hier duidelijk hun stempel op hebben gezet. Gelukkig wel enige geschiedenis in deze stad, wat we in Amerika wat missen.
We eten wat in de stad en gaan dan nog via een toeristische route op de fiets weer terug naar het Hotel.

Dag 4: Walvistour
We hebben voor vanmorgen een walvistocht gereserveerd; met een supersnelle zodiac scheer je over het water op zoek naar orca's en walvissen of andere zeedieren. Niemand wil voorin zitten (inclusief wij), maar alsnog verdagen we voorin. We zijn in een dik pak gehesen die winddicht is, van hoofd tot tenen. We zijn van te voren al geïnstrueerd dat we ons goed warm moeten aankleden. Dit blijkt ook wel, want na het seintje: 'buckle up it's gonna be a bumpee ride' van de kapitein, moeten we ons stevig vasthouden. Na ong. 10 mijl buiten de haven richting pacific Ocean, zien we de eerste groep Orca's al. We komen erg dichtbij en kunnen de dieren prachtig vastleggen. Wat een supermooi gezicht is dit. Onbeschrijflijk hoe het is om deze dieren in het echt te zien. Zo machtig en mooi om een deze dieren in het wild te zien. Iedereen is doodstil.
Na deze ervaring, vaart de zodiac nog 2 mijl verder waar walvissen zijn gezien door lokale vissers. Dit jaar is er een record aantal walvissen langs de Strait of Juan de Luca. ong. 80 humpback whales moeten dit jaar hierlangs trekken.
De motors gaan uit, (je mag binnen een straal van 100 m de motor niet meer aan) want hier moet het ergens zijn. Het is doodstil.
Wat is dat! Ineens komen er twee humpback whales op nog geen 5 meter afstand van de boot, om adem happen. We schrikken ons kapot! Zoals de kapitein mooi omschreef: "They always scare the shit out off me!". Dit prachtige zoogdier kan 20 meter worden.
Ineens lijken wij nietige mensjes.

Dag 5: Ucluelet, Vancouver Island.
Vandaag vertrekken we van Victoria naar Ucluelet. Een roadtrip van ongeveer 3 uur. Van stad naar een oud indianen dorpje; zoals ze daar ook wel de 'first people' noemen omdat dit de oorspronkelijke bewoners zijn. Een prachtige plek, wat strategisch beschermd in een baai ligt. Beschermd tegen de grote Pacific Ocean.
We wandelen de wild pacific trail. Een trail van ongeveer 5km. We lopen langs de rotsen, met uitzicht over de pacific. Ook hier is weer regenwoud. Prachtig zo de ongerepte natuur!
Na de trail zoeken we onze superluxe lodge op. Onze verblijfplaats is een droom. Een huisje aan het water met uitzicht op de haven, met een bubbelbad op het balkon. Af en toe komt er een nieuwsgierig koppie van een zeehond boven water op zoek naar wat vis van de binnenkomende dagvaarders.
We draaien een spaghetti in elkaar en proosten daarna op het goede leven in het warme bubbelbad. Ultiem genieten!

• 12 September 2016 - 07:19

Jacolien:

Wauw wat een mooie avonturen beleefd, en dan heb ik alleen nog maar het eerste deel gelezen! Riekelt en Sanne, dit is echt een reis om nooit te vergeten!! Ook erg leuk geschreven Sanne!! Geniet nog ff van de laatste daagjes x Jacolien

• 12 September 2016 - 13:03

Tutte:

Dat avontuur kan jullie niet meet afgepakt worden , geniet er nog maar van. Groetje tutte en one Jan