week 22 - Reisverslag uit Woodinville, Verenigde Staten van Gretha Bennik-van urk - WaarBenJij.nu week 22 - Reisverslag uit Woodinville, Verenigde Staten van Gretha Bennik-van urk - WaarBenJij.nu

week 22

Door: jacolien

Blijf op de hoogte en volg Gretha

26 December 2016 | Verenigde Staten, Woodinville

Dag allemaal, aan mij de eer om deze keer het weekverslag te schrijven.... dus ga lekker zitten en lees mee met alle avonturen die wij deze week samen met jan en gre en de kids hebben beleefd!!!

Maandag de dag dat Barthes 2 jaar is geworden, we hebben het huis versierd en de verjaardag van beide jongens nog eens gevierd. Wat een feest! We zijn vroeg naar de bakker gereden om er zeker van te zijn dat we de lekkerste taart kregen die ze hadden. Daarna zijn we gelijk doorgereden naar Country Village, dit is een klein plekje waar de kippen en de eenden door de straatjes lopen. We waanden ons weer even een beetje terug in de tijd, country ;) Hier hebben we ook nog even een klein cadeautje voor de jarige boys gekocht. Daarna ons eerste bezoek aan een Amerikaanse supermarkt, en geloof me we keken onze ogen uit, dit was nog niet eens de grootste die er was! We hebben ingeslagen voor de komende dagen. De kinderen wilden in de opvang, dit was even lekker, zo hadden wij onze handen vrij om even goed rond te kijken. De kinderen hebben heerlijk gespeeld hoor, erg leuke mensen die de opvang leiden! Bij thuiskomst de cadeautjes uitgepakt en de gesmuld van de taart, erg lekker, maar een klein puntje en je hebt je buik behoorlijk vol! 's Avonds zijn we omdat het een feestelijke dag was, uit eten geweest bij "red Robins", een echt Amerikaans restaurant, je raadt het vast al, veel soorten hamburgers, union rings en grote glazen frisdrank! Het leuke aan dit restaurant is, dat als er iemand jarig is, de bediening bij je tafel komt zingen. Wij hadden er natuurlijk 2 vandaag, dus het werd een waar feestje bij ons rondom de tafel! Prachtig die glimmende oogjes van Seth en Barthes! Een dag met veel indrukken weer, we zijn nog niet echt over de jetlag heen, dus we gaan d'r weer vroeg op in de hoop dat de kinderen deze nacht wel goed doorslapen....

Dinsdag, helaas we werden vandaag rond 5.00 uur wakker, al een hele verbetering met voorgaande nachten, maar nog steeds niet de nacht over.... Jan was vandaag ook lekker vrij, dus zijn we na het ochtend dutje van de jongste kids in de auto gestapt naar "down town Seattle". Dit is ongeveer een kleine 20 minuten rijden van waar wij zitten in Woodinville. Onderweg keken we wederom onze ogen weer uit, wat is er dan veel te zien om je heen! Het meer Lake Washington dat je tussen door kon zien, de bergen met sneeuw in de verte, de zwervers die in zelfgemaakte tentjes op kleine groenstrookjes tussen de snelweg verblijven, de Space needle, een ongeluk en dus ook een echte Amerikaanse brandweer wagen en ambulance gezien, jullie raden het al, de jongens waren al helemaal enthousiast! We zijn gestart in Pike's place, de grootste overdekte markt hier. Natuurlijk als echte Urkers nog even bij de bekende viskraam gekeken, waar ze met grote zalmen en andere vissen over en weer gooien, echt heel leuk om naar te kijken. Vanaf de markt zijn we naar beneden gelopen richting het reuzenrad. De kinderen en ook wij wilden Seattle graag van bovenaf zien. We hebben 3 rondjes gedaan, we keken onze ogen uit! Daniek heeft zelfs nog een zeehond gezien! Wij later ook... Daarna zijn we gaan eten, hotdogs en hamburgers, lekker Amerikaans ;) Nu richting de Space needle, hiervoor moesten we een klein stukje in de auto naar boven rijden. Voordat we daar waren, liepen we door een mooi park, waar de kids heerlijk hebben gespeeld, de speeltuinen zijn hier top! Je kon merken dat het vakantie was, want het was er ook heel druk. Van hieruit nog langs de space needle gelopen en nog wat foto's gemaakt natuurlijk. Jan is tijdens het spelen gaan kijken of we nog mee konden met "de duck ride". Dit is een rondleiding door Seattle in een bus, welke daarnaast ook nog door het water kan rijden, vandaar de naam. Gelukkig, de laatste 8 plekjes waren voor ons! De kinderen kregen een "duck wisle", deze werden natuurlijk gelijk goed uitgeprobeerd ;) Eenmaal in de bus, maakten we kennis met de chauffeur en de tourgids, wat een gezelligheid! Muziek, grapjes, veel informatie welke op een hele afwisselende manier verteld werd.... echt een aanrader mocht je nog eens in Seattle zijn! Tijdens de rit kregen we ook info over de wel bekende serie: Grace anatomy, welke in Seattle afspeelt. ik wilde graag tijdens mijn verblijf hier het bankje zien waar ze in de serie altijd op zitten... en ja hoor, we hebben de voorkant van het "Grace Sloan memorial" gezien! Dit bleek geen echt ziekenhuis te zijn natuurlijk maar gewoon een gebouw, de meeste opnames, zo hoorden we zijn gewoon opgenomen in de studios. Het grote moment was dan eindelijk daar... we gingen te water met de bus, de muziek die we hoorden was die van "Jaws", haha. We voeren met de bus over het meer, en hebben het bekende boothuis gezien van de film "Sleeples in Seattle"! De bus rit was een succes! Hierna terug naar de auto, waar we niet goed over nagedacht hadden was dat we rond de spits Seattle wilde verlaten, dit heeft dan ook even geduurd. De kinderen waren moe en zaten vol met allemaal indrukken, waardoor ze lekker sliepen in de auto. Terug thuis lekker gegeten en de kids snel in bad en op bed. Fingers crossed of we deze avond gewoon door kunnen slapen.....

Woensdag, eindelijk lekker doorgeslapen tot 6.30 uur! Dit is natuurlijk voor velen nog erg vroeg, maar onze kids zijn nou eenmaal vroeg wakker... we zijn het gewend. Vandaag staat onze eerste "hike" op het programma. We zijn naar Saint Edwards State Park gereden, hier was ook een hele mooie houten speeltuin, de kinderen konden hier we de hele dag spelen, maar daarvoor waren we hier natuurlijk niet gekomen. We konden verschillende routes naar beneden naar Lake Washington kiezen, we kozen voor het moeilijke pad naar beneden. Het was voor de kinderen een heel avontuur! Een smal klein, glibberig pad dat al kronkelend naar beneden liep, met naast het pad dieptes.... Daniek en Pieter Andries liepen voorop als echte avonturiers, zo leuk om te zien hoe zij weer samen zijn en het zo leuk met elkaar hebben! Beneden aangekomen een prachtig uitzicht over het meer met z'n heldere water. natuurlijk nog wat mooie foto's gemaakt en even met de laarzen in het meer gestaan ;) We moesten de klim ook weer naar boven, deze keer kozen we het makkelijke pad, wat nog best wel even een dingetje was.... de jongste kids vonden het best zwaar..... waardoor ze getild moesten worden en ook voor ons het toen ook wel echt een goede training was ;) Hierna nog even lekker gespeeld in de speeltuin en toen weer terug naar huis. In de auto, hoorden we nog weer eens hoe leuk de kids en wij het vonden, "hiken" is echt een belevenis hier, de natuur en alles eromheen, wat een wonderlijke schepping. De rest van de dag rustig aan gedaan en nog weer even wat boodschapjes gedaan. We zijn al aardig over de jetlag heen, maar door alle indrukken zijn we aan het einde van de dag best moe, dus weer vroeg naar bed.

Donderdag, de dag dat we zijn gaan zwemmen in Snohomish. Een heel mooi zwembad voor de kinderen. Speciaal omdat het vakantie was aangepaste recreatie zwemtijden. Wat wel bijzonder was om even te noemen is dat we op weg hier naar toe echt het Amrikaanse boeren land hebben gezien zoals je dat in films ziet, met van die hooi schuren, veel trucks en grote pick up trucks, een heel verschil met de omgeving van Seattle en Woodinville. Terwijl dit maar 20 minuutjes rijden was. De kinderen zijn echte waterratten, dus die hebben we niet gehoord in het zwembad, heerlijk! Terug uit het zwembad waren de kids erg moe, onderweg even land het restaurant met de gele bogen ;) een groter plezier konden we ze niet doen! 'sMiddags nog even een rondje in de auto door de buurt, de kinderen vinden dit prachtig met alle versierde huizen! Wij ook! Zoals je het in films wel ziet, zo is het in het echt ook! Heel uitbundig bij sommige huizen en wijken, fantastisch!

Vrijdag, vandaag "christmas shopping". De boodschappen voor het kerstdiner moesten natuurlijk ook gehaald worden. We gingen nu naar de Cosco toe, deze supermarkt is nog groter dan die waar we al in geweest waren, alles wat je hier koopt is groot, groter, grootst! Je kunt het zo gek niet bedenken maar hier hebben ze het, van radio, naar tv, medicijnen en de alledaagse boodschappen. Vergelijkbaar met de Makro hier in Nederland. Het was er behoorlijk druk, iedereen deed natuurlijk de laatste inkopen. We waren gelukkig redelijk op tijd klaar. 's Middags nog even met de kinderen naar het speeltuintje in de buurt geweest, heerlijk vinden ze dat! Omdat we in Amerika zijn en het bijna kerst is, zijn we met de oudste 2 naar de film "Home Alone" gaan kijken, ze hebben het uitgegierd, heerlijk op de bank met een kop warme chocolade meld en marshmallows erin.

Zaterdag, Vandaag naar Bellevue shoppingmall geweest. Een over de top versierd shopping centrum, ook hier keken we onze ogen uit! De kinderen hebben even lekker gespeeld in de playground daar met de papa's terwijl de mama's even rustig in de winkels gingen kijken. Er moest natuurlijk ook gegeten worden, dus lekker naar de Cheese Cake Factory geweest. Heerlijk gegeten, helaas geen cheese cake als desert, omdat de Amerikaanse porties zo veel zijn dat daar geen plek meer voor was... misschien nog later deze vakantie ;) Vanavond kerstavond, dus was er een dienst in de kerk. Gretha en ik hebben afgelopen week met een samengesteld koortje een aantal liederen ingestudeerd. Het was een echte kerst dienst, veel zingen met een koor, zoals we van thuis uit gewend zijn. Het kerst gevoel kwam echt binnen! Aan het einde van de dienst had iedereen een kaarsje welke aangestoken werd, heel bijzonder.

Zondag, eerste kerstdag. De kerkdienst begon vandaag om 11.00 ipv 10.00 uur ivm alle cadeautjes die iedereen uit moest pakken ;) Wij hebben dit niet gedaan, omdat wij al sinterklaas gevierd hebben met de kids, vonden ze natuurlijk wel erg jammer haha. Een mooie dienst, met ook hier weer de nodige bekende kerstliederen, fijn dat deze ook al zijn ze in het Engels toch heel bekend zijn. Weer thuis gekomen gelijk aan de slag met de voorbereidingen van het eten. Tussen de middag lekkere kleine hapjes, gevulde eieren, ham met meloen, komkommer met roomkaas, brie met walnoten en honing, zelfgemaakte zalm salade, heerlijk gesmuld! 'sMiddags lekker een knippien gedaan en daarna zijn Gretha en ik weer de keuken in gedoken voor het kerstdiner. We hadden lekkere biefstuk, boontjes in spek, spruiten met spek en taugé, gebakken uit en champignons, gebakken aardappels en als toetje een lekkere zelfgemaakte witte chocolade mouse. We zaten behoorlijk vol.... mmmm. Kids gauw in bad en naar bed.... Wij zitten nu lekker aan een kop met warme chocolade melk en gaan zo het spel 30 seconds spelen.

Albert, Pieter Andries, Barthes en ik genieten volop! Heerlijk om zo weer samen te zijn met de familieleden die we al zo lang niet gezien hebben. Het voelt weer zo lekker vertrouwd! We gaan de komende week nog genoeg doen, dus we hebben er heel veel zin in! lezen jullie volgende week weer mee?!

Liefs ons.

Ps: een dikke X voor de thuisblijvers die ons nu ook moeten missen met kerst omdat wij hier nu zijn.... xxxxxx

• 26 December 2016 - 08:05

Willem Fruijtier:

Geniet r maar lekker van buuf.
    Hier is alles nog rustig.
    We zien jullie wel weer verschijnen in 2017

Greetings from the town of milk and honey

• 26 December 2016 - 10:30

Aïda :

Leuk om te lezen, heerlijk om zo samen te zijn! Geniet nog lekker verder met elkaar! Groetjes Aïda